Is het mistig op de snelweg? Dan kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Rijkswaterstaat sluit bij (dichte) mist de spitsstroken. Dit zijn extra rijstroken aan de linker- en rechterkant van de weg. Deze gaan bij normale weersomstandigheden open als het druk is op de snelweg. Bij (dichte) mist gaat de spitsstrook aan de rechterkant dicht. Deze dient dan als vluchtstrook.
We sluiten de spitsstroken, omdat het niet veilig is om deze open te houden. De wegverkeersleider moet namelijk altijd kunnen zien wat er op de spitsstrook gebeurt. Op het moment dat het zicht slecht is, kan de medewerker van de verkeerscentrale de rijstrook niet controleren via de camera’s. Staat er bijvoorbeeld een pechgeval? Dan bestaat de kans dat wij dit niet zien. En dit zou gevaarlijke situaties opleveren als wij niet direct handelen.
Kortom, Rijkswaterstaat sluit de spitsstrook om de veiligheid van de weggebruiker te waarborgen.
“Voor de weersomstandigheden staan we in goed contact met het KNMI”, zegt Marit Jansen van Verkeerscentrum Nederland. Bij mist kunnen we besluiten een waarschuwing te plaatsen in de verkeersinformatie, die op verschillende manieren bij jou als weggebruiker komt. Zo heb je onze informatie vast weleens in de auto op de radio voorbij horen komen. En natuurlijk houden we je ook op de hoogte via deze website en ons Twitterkanaal.
Zeker in het najaar, voorjaar en in de winter kan je te maken krijgen met (dichte) mist. Dat is vaak ook goed te zien op één van deze verkeerscamera’s langs de snelweg. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het rijden. Wij hebben zes tips voor je op een rijtje gezet:
Goed om te onthouden: als het mistig is en aan de grond vriest, kan de weg glad zijn. Wees daarom extra alert bij deze omstandigheden.