De vrijdagavondspits was de enige spits van het afgelopen jaar die qua drukte lijkt op de spitsen die we kennen van voor de coronapandemie. Dat blijkt uit een overzicht van de spitspieken (het drukste moment van de spits) van het afgelopen jaar, dat we hebben vergelijken met 2019. In de grafiek hieronder is goed te zien dat de pieken van de vrijdagavondspitsen van 2019 en 2021 gemiddeld gezien niet zoveel van elkaar verschillen.
De eerste helft van 2021 verliep erg rustig op de weg. Op één week na: in week 7 vanwege sneeuw en ijs. Wel zagen we het steeds ietsje drukker worden. Na de zomerperiode, die traditioneel rustig verloopt, werd het snel drukker: de coronamaatregelen werden versoepeld en we gingen steeds meer naar kantoor toe.
De aanscherping van de coronamaatregelen in week 46 zagen we gelijk terug in een afname van het verkeer op de weg. In de periode daarna was er sprake van een relatief rustige spits. Tot de lockdown van 19 december. De ochtend- en avondspits waren vanaf dat moment nagenoeg helemaal verdwenen.
De ochtend- en avondspitspieken van 2021 verliepen dus – net zoals overigens in 2020 – veel rustiger ten opzichte van 2019. Sterker nog, de gemiddelde spitspiek in de avond was ongeveer de helft minder hoog ten opzichte van 2019, met uitzondering van de vrijdagavondspits. De vrijdagochtendspitsen waren daarentegen ook dit jaar traditioneel rustig.
Ten slotte hebben we het aandeel van de spitspiek over het de hele week beter bekeken. Waar in 2019 de vrijdagavond nog geen twintig procent van het totaal aantal kilometers file in een week bedroeg, was dat in 2021 een derde. Kortom, meer dan dertig procent van het aantal kilometers file op de Nederlandse rijkswegen werd in de avonduren op een vrijdagavond genoteerd, terwijl in 2019 de verdeling gelijkmatiger was. Het lijkt erop dat vooral de traditioneel drukkere avondspitsen rustiger zijn geworden.