Spitsstroken zijn extra rijstroken aan de rechter- of linkerkant van de weg, die we tijdens drukke momenten openen voor het verkeer. Deze extra rijstrook zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. We openen en sluiten de spitsstrook aan de hand van verkeersdrukte. Lussen in het wegdek en camera’s meten deze verkeersdrukte. Deze informatie komt in onze verkeerscentrales terecht, waar de spitsstroken geopend of gesloten worden.
Voordat de spitsstrook geopend wordt, schouwen we de extra rijstrook met behulp van camera’s. Schouwen houdt in dat we kijken of er geen obstakels op de spitsstrook liggen. Maar ook als de spitsstrook open is, gebruiken we camera’s om de weg in de gaten te houden. Soms is het zicht op de spitsstrook niet voldoende voor onze camera’s, zoals bijvoorbeeld bij mist, sneeuw of in geval van een storing in de camera’s. Omdat veiligheid van de weggebruiker onze hoogste prioriteit heeft, sluiten we in zulke gevallen de spitsstroken.
Omdat er problemen zijn met de camera’s boven de spitsstrook op de A9, was de spitsstrook de laatste dagen dicht. Hierdoor ontstond vertraging op de A9, maar vanwege omrijdend verkeer was het ook op de A22 drukker. Omdat er geen file in een tunnel mag staan, doseren we namelijk het verkeer in de Velsertunnel. Om de doorstroming van het verkeer zo goed mogelijk te laten verlopen, schouwen weginspecteurs vanaf woensdagochtend de spitsstrook. Voordat de spitsstrook opengaat, controleren zij of de extra rijstrook veilig is voor het verkeer. Zo kunnen weggebruikers veilig gebruikmaken van de spitsstrook en is de doorstroming van het verkeer zo optimaal mogelijk. Er wordt ondertussen hard gewerkt om de problemen met de camera’s te verhelpen.
Houd onze website of ons Twitterkanaal in de gaten voor de laatste updates.