In deze aflevering ontdek je de ins en outs van het bergingsproces. Meer weten? Bekijk dan de weetjes onder het filmpje.
Om een berger veilig te laten werken, kruisen we vaak ten minste één rijstrook af. Bij een ongeluk laten we eerst hulpdiensten als weginspecteurs, politie, ambulance of brandweer hun werk doen. Als een voertuig niet meer kan rijden, bergen we de voertuigen.
Voor het bergen van een vrachtwagen hebben we vaak meer tijd nodig. In veel gevallen moet namelijk de lading worden opgeruimd of overgeladen. Ook kan het zijn dat een vrachtwagen op zijn kant terecht is gekomen en moeten andere hulpmiddelen worden ingezet, zoals een (telescoop)kraan of hefkussens.
Het bergen van een voertuig kan voor files zorgen als we een rijstrook afkruisen. In de spits stellen we berging daarom soms uit. Het voertuig zetten we dan dusdanig neer zodat het geen overlast meer veroorzaakt en halen het op een later moment daar weg. Als er gevaarlijke stoffen in het spel zijn of in geval van (zwaar) letsel, bergen we meteen.
In enkele gevallen gebruiken we anti-kijkschermen tijdens het bergen. Dit doen we voor een betere doorstroming van en veiligheid voor het overige verkeer. Een anti-kijkscherm verlaagt onder andere de kans op een kijkersfile.