Tegenwoordig worden weer en verkeer regelmatig in één adem genoemd. Echter werd het KNMI al in 1854 opgericht te Utrecht. Het was toen één van de eerste instellingen ter wereld met stormwaarschuwingen en weerkaarten. Als je bedenkt hoeveel invloed het weer op ons dagelijks verkeer heeft, is zo’n samenwerking natuurlijk zo gek nog niet.
Echter ligt de oorsprong van de samenwerking tussen het KNMI en Rijkswaterstaat niet bij onze snelwegen (die bestonden in 1921 nog niet), maar bij onze waterwegen. Toen begon de Stormvloedseindienst met waarschuwingen via telegrammen vanuit de post in Den Haag.
Begin jaren ‘80 werd het steeds drukker op de weg. Op diverse rijkswegen werd signalering aangebracht en in Delft en Utrecht werden de eerste verkeerscentrales geopend. Al snel werd ook de link met het KNMI gelegd. Bij slecht weer vonden er namelijk meer incidenten plaats, dus het was van groot belang om de actuele weersverwachtingen in de gaten te houden.
In het begin liep dat contact nog via de KLPD. “In 1983 ging dat nog via de telex en fax. De KLPD werd dan op de hoogte gesteld van eventuele mist(banken), sneeuw of hagel die het verkeer konden belemmeren”, vertelt Rob Verrips, destijds werkzaam bij het KNMI en nu als wegverkeersleider werkzaam bij verkeerscentrum Nederland. “Tegenwoordig gaat dat allemaal telefonisch en digitaal.”
Die telefoontjes en mailtjes komen tegenwoordig binnen in de meldkamer van verkeerscentrum Nederland, de landelijke verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Daar wordt 24/7 de situatie op de weg nauwlettend in de gaten gehouden. Als bijvoorbeeld code geel, oranje of rood vanwege zware windstoten of hevige regenval door het KNMI wordt afgegeven, wordt dit door de landelijke verkeerscentrale in de verkeersinformatie gezet. Zo is de waarschuwing niet alleen op RWSverkeersinfo.nl te zien, maar komt deze ook in je navigatie en bij de ANWB terecht. Daarnaast wordt door ons ook op Twitter gewaarschuwd voor eventuele gevaarlijke rij-omstandigheden die weersomstandigheden kunnen veroorzaken.
Als er bijvoorbeeld extreem warm weer voorspeld wordt, kan het hitteprotocol in werking treden. Het KNMI en Rijkswaterstaat werken dan nauw samen om in de gaten te houden welke impact de warmte op het verkeer kan hebben. Zo voorkomen we dat mensen met pech te lang in de brandende zon hoeven te staan. Als het hitteprotocol geldt, sturen we namelijk naar ieder ongeval of pechgeval direct een bergingsauto. De berger brengt de inzittenden naar een veilige locatie met voorzieningen, waar bijvoorbeeld water aanwezig is.
Ook als de temperaturen lager worden, wordt de samenwerking gezocht. Wanneer de dagen weer korter worden en de temperaturen lager wordt het contact met het KNMI vaak intensiever. Zodra het KNMI winters weer voorspelt, staan onze gladheidsbestrijders al in de startblokken. Hoe dat in z’n werk gaat, hoor je hier in onze podcast.