De andere kant op, richting Apeldoorn dus, is inmiddels een flinke kijkersfile ontstaan. Verkeer in beide richtingen leiden we daarom om via Amersfoort (A28, A1).
Hoe laat we de weg weer vrij kunnen geven is nog niet bekend.
Er is weer één rijstrook open voor het verkeer richting Zwolle. Dat betekent dat de file langzaam kan oplossen.
De luchtvaartpolitie komt om onderzoek te doen naar de oorzaak van de noodlanding. Het is nog even afwachten hoe lang zij bezig zijn. Tot die tijd kan er niet geborgen worden.
We zijn aan het kijken of het vliegtuig vanavond vanaf het weiland geborgen kan worden, maar dat is nog niet definitief. Op die manier is de impact op het verkeer namelijk minder groot.
De luchtvaartpolitie gaat het vliegtuig vanavond om 20:00 uur bergen. Mogelijk dat de A50 dan weer dicht moet, maar dat is nog niet bekend.
De A50 moet inderdaad dicht tijdens het bergen vanavond na 20:00 uur. De brandweer zal daarbij aanwezig zijn, omdat er nog zo'n 300 liter kerosine in het vliegtuig zit. Er is ook wat kerosine uit het toestel gelekt en dat moet afgegraven worden.
De omleiding vanaf Beekbergen richting Zwolle over de A1 en A28 is van de borden gehaald, omdat er 11 kilometer file op de omleidingsroute op de A28 staat. Omrijden is niet langer sneller.
Goed nieuws: we kunnen bergen vanuit het weiland. De weg kan open blijven en er worden kijkschermen geplaatst voor de start van de berging. Dit zodat het verkeer niet wordt afgeleid tijdens het bergen van het vliegtuig. Al het materiaal dat nodig is voor de berging wordt nu naar de locatie gebracht. Zodra alle materialen compleet zijn, starten we.
De berging van het vliegtuig is gestart. De verwachte eindtijd staat nu op 21:30 uur.
Het vliegtuig is geborgen en de weg is vrij. Er staat geen file meer. Morgen gaan we de berm en de sloot reinigen; naar verwachting zetten we daarvoor op dat moment een rijstrook af. Dit was de laatste update van het artikel.